
Te ayudamos
Formulario
1a Assemblea de Barcelona Energia
1a Asamblea
de Barcelona Energía
A les Cotxeres de Sants (Barcelona), essent les 11,15 hores del dia 23 març 2019, es celebra la Primera Assemblea constituent del Consell de persones usuàries de Barcelona Energia.
Presideix la reunió Randa Najjari. I actua de Secretari Iu Gallart Méndez, ambdós amb caràcter provisional.
L’Ordre del dia establert és el següent:
ORDRE DEL DIA:
1. Comissió permanent
2. Revisió i votació esmenes al reglament
3. Precs i preguntes
1. Comissió Permanent
○ No hi ha el quòrum mínim que estableix el Reglament per constituir la comissió. Queda emplaçada la creació d’aquest òrgan per més endavant.
○ Es contactarà amb les candidatures ja presentades per tal de recollir el seu interès en participar i veure de quina forma podem fer valdre la seva motivació. S’aprofita la present reunió per animar a les persones a presentar la seva candidatura.
2. Revisió i votació esmenes al reglament
○ Article 4.2 Els membres del Consell , reunits en Assemblea, decideixen per majoria els assumptes que són de la seva competència.
Esmena: Redactat proposat:
NOTA: Es considera que la referència al Consell és en realitat a la Comissió Permanent. Per aquest motiu, es proposa introduir aquesta esmena a l’article 8.2.:
L'elecció dels membres de la Comissió Permanent, que han de ser membres del Consell i ser majors d’edat, es fa per votació de l’Assemblea. A tal efecte es presentaran candidatures individuals fins 24 hores abans de la votació, que seran lliurades i validades per Secretari/ària. En el cas de les candidatures presentades per persones treballadores de BE, serà decisió de l’Assemblea avaluar si s’accepta la candidatura o es declina, en cas que es consideri que hi ha un conflicte d’interessos.
VOTS A FAVOR: 14
VOTS EN CONTRA: 0
○ Article 8.3. Seran també membres de la Comissió Permanent, fins a quatre persones representants d’entitats sense ànim de lucre del sector i veïnals, amb veu però sense vot, escollits per votació de l’ Assemblea a proposta de la Comissió Permanent sortint o per un grup de més de cinquanta membres del Consell.
ESMENA: Redactat proposat:
NOTA: S’interpreta que la pregunta fa referència al nombre de vots mínims per a l’elecció d’una entitat sense ànim de lucre o veïnal per part de l’Assemblea.
Seran també membres de la Comissió Permanent, fins a quatre persones representants d’entitats sense ànim de lucre del sector i veïnals, amb veu però sense vot, escollits per votació de l’ Assemblea a proposta de la Comissió Permanent sortint o per un grup de més de vint-i-cinc membres del Consell.
VOTS A FAVOR: 13
VOTS EN CONTRA:
○ Article 8.4. Els membres de la Comissió Permanent seran renovats cada quatre anys per l’ Assemblea, i podran romandre un màxim de 6 anys consecutius
Esmena: Redactat proposat:
Els membres de la Comissió Permanent seran renovats cada quatre anys per l’Assemblea, i podran romandre un màxim de 2 mandats consecutius (8 anys).
VOTS A FAVOR: 13
VOTS EN CONTRA: 1
○ Article 8.4. Els membres de la Comissió Permanent seran renovats cada quatre anys per l’ Assemblea, i podran romandre un màxim de 6 anys consecutius
Esmena: Redactat proposat:
Els membres de la Comissió Permanent seran renovats cada quatre anys per l’Assemblea, i podran romandre un màxim de 2 mandats consecutius (8 anys). Amb l’objectiu d’una renovació gradual, la meitat dels membres de la Comissió Permanent seran renovats a la meitat del segon mandat.
Debat i reformulació de la proposta: Una vegada debatuda la proposta de text definitiu, es decideix no incloure l’apartat de l’article que proposava: Amb l’objectiu d’una renovació gradual, la meitat dels membres de la Comissió Permanent seran renovats a la meitat del segon mandat. Es reformula aquest text de manera que digui: La Comissió Permanent té la voluntat de rotar les persones membres i càrrecs de manera esglaonada i progressiva. Procurant evitar substitucions en bloc de totes les seves membres.
VOTS A FAVOR: 11
VOTS EN CONTRA: 0
○ Article 9. Funcions de la CP
Esmena: Resposta, debat i reformulació de la proposta:
El Grup motor del Consell de persones usuàries de BE respon a la proposta:
El Consell d’Administració de BE no existeix com a tal, sinó que els temes referents a la comercialitzadora es tracten al Consell d’Administració de TERSA, en qualitat de societat mercantil pública que gestiona BE, així com la resta d’activitats que desenvolupa aquesta societat.
En aquest sentit, l’espai de participació i decisió de BE és el Consell de Persones Usuàries, tal i com indica l’article 1 i 1.2:
1: “El Consell de persones usuàries (d’ara endavant Consell) és un òrgan de Barcelona Energia (la societat TERSA en la seva dimensió d’operador energètic, d’ara endavant BE). Així doncs, les funcions del Consell, que es definiran en aquest Reglament, es limiten a l’àmbit de BE”.
1.2: “El Consell té l’objectiu d’establir una interlocució permanent entre el Consell d’Administració i la Junta General de la Societat amb els usuaris de BE”.
Es debat sobre el model de participació que s’està desenvolupant a BE i finalment s’accepta, sense votació i a demanda del Grup Impulsor, que l’Assemblea del Consell proposi i insti a Barcelona Energia que es desenvolupin canals efectius de participació i democratització en la presa de decisions de BE.
o Article 9.1. És facultat de la Comissió Permanent totes aquelles que no estan expressament reservades a l’ Assemblea i que siguin competència del Consell . Així mateix, serà la seva responsabilitat acordar totes les comunicacions que es dirigeixen al conjunt de membres del Consell .També es podrà crear grups de treball per aconseguir de la manera més eficient i eficaç les seves funcions.
Esmena: Redactat proposat:
És facultat de la Comissió Permanent totes aquelles que no estan expressament reservades a l’ Assemblea i que siguin competència del Consell .
Així mateix, serà la seva responsabilitat acordar totes les comunicacions que es dirigeixen al conjunt de membres del Consell .
També es podrà crear grups i/o comissions de treball per aconseguir de la manera més eficient i eficaç les seves funcions.
Debat i reformulació de la proposta: Un cop s’aclareix que el redactat “grups de treball” té el mateix significat que “comissions de treball”, l’autor de l’esmena decideix retirar-la.
o Article 11. 1. Són pròpies de la presidència les funcions següents:
i. a.- Presidir i dirigir els debats, tant de l’ Assemblea com de la Comissió Permanent.
ii. b.- Emetre un vot de qualitat decisori en els casos d'empat.
iii. c.- Convocar les sessions tant de l’ Assemblea com de la Comissió Permanent.
iv. d.- Les atribucions que li siguin delegades per l’ Assemblea.
Esmena: e) El President serà renovat cada quatre anys per l’Assemblea, i podrà romandre un màxim de 2 mandats consecutius.
Resposta, debat i reformulació de la proposta:
El Grup Impulsor dóna resposta:
Aquesta esmena ja queda recollida en l’article 8.4, ja que la Presidència és un membre de la Comissió Permanent.
S’obre torn de paraules i es genera un debat que condueix a la reformulació de l’esmena en els següents termes:
La Presidència tindrà unes condicions diferenciades de permanència en relació a la resta de membres de la Comissió Permanent.
La proposta de reformulació no genera adhesió entre els membres de l’Assemblea i l’impulsor inicial de l’esmena. Finalment, el membre impulsor de l’esmena decideix retirarla.
○ Article 12. El Secretari o Secretària ha de custodiar la documentació del Consell, aixecar, redactar i signar les actes de les reunions de l’ Assemblea i de la Comissió Permanent, emetre els certificats que calgui lliurar, i també portar el llibre de registre de membres del Consell, així com supervisar el vot telemàtic.
Esmena: Redactat proposat:
Aquesta esmena ja queda recollida en l’article 8.4, ja que la Secretaria és un membre de la Comissió Permanent
Es retiren les dues esmenes presentades en relació a les permanències a l'espera de resoldre el redactat dels articles esmenats anteriorment.
PRECS I PREGUNTES
1. ¿Qué papel tiene el Consejo en relación a las estrategias de generación de energía?
El papel del Consejo se hará efectivo a través de la creación de grupos de trabajo para profundizar en relación a las estrategias de generación así como fomentar su desarrollo y difusión. Es importante tener presente la aprobación de un nuevo Real Decreto que condicionará el marco en el que se podrá definir nuestra acción. En función, también, del presupuesto previsto, podremos abrir a través de estos grupos qué tipo de iniciativas abordaremos para la promoción de la generación.
Una primer paso sería hacer un grupo de trabajo para definir estrategias de autoconsumo y fomentar la generación.
2. ¿El ámbito de decisión es solo el autoconsumo o BE tiene como papel decir al Ayuntamiento por dónde tendría que dirigir la política energética?
2a. Si bien los grupos de trabajo del Consejo de personas usuarias pueden trabajar temas, como el autoconsumo, que también forman parte de los grupos de trabajo del Ayuntamiento, la función de estos debería ser desarrollar propuestas, buenas ideas, documentos de trabajo y, a partir de este trabajo ver cómo se transmiten estas propuestas al Ayuntamiento y ver de qué forma pueden articularse desde BE o en relación al Ayuntamiento.
2b. La interlocució serà fluïda. L’important és tenir bones idees i bons projectes i després ja trobarem el vehicle tàctic i estratègic per dur-ho a terme.
3. Presentació de la Xarxa per la Sobirania Energètica com a candidata per ser membre de la Comissió Permanent:
Som una entitat d'entitats que estem treballant per un canvi de model energètic des del 2013 i hem pensat com podria ser un model de governança de BE. Estem molt contentes que finalment aquest projecte doni a llum amb l’Assemblea d’usuàries i poder participar-hi. Ens agradaria que això fos una eina per transformar el model energètic i ens postularem per tal que això avanci.
Ens agradaria també que es plantegessin altres espais de participació per repensar les polítiques d’energia, com podria ser un Observatori amb participació ciutadana.
Un grup de treball que proposaríem seria el de la distribuïdora municipal. Volem que augmenti la participació vinculada al model energètic i la comercialització.
4. Quién puede participar de la Asamblea?
Puede haber invitadas, aunque no tendrán voz ni voto.
5. Presentació de l’Aliança contra la Pobresa Energètica com a candidates per la CP.
Neixem el 2014 per defensar els drets energètics de tota la població, especialment en relació a l’exclusió residencial. Voldríem que es creés un espai de treball en relació l’exclusió social, vulnerabilitat de les famílies, usuàries...
Emplacem a totes les persones a participar, ja contactarem amb les persones presentades amb el consell de permanent
En relació a aquesta vessant social, es posa de manifest el treball que ja s’ha fet per part de BE en relació a baixar les despeses de les usuàries assessorant en l’ajust de potències.
6. Proposta d’incloure en la pròxima assemblea un espai per ratificar les tarifes i poder entrar més a fons en aquest tema.
7. Presentació línies d’acció previstes per si l’Assemblea vol donar la seva opinió:
a) Comercialització d’electricitat orientada a petits comerços de Barcelona. S’obre la possibilitat d’obrir un grup de treball en relació aquest eix.
b) Des de l’Ajuntament es vol impulsar un projecte de generació en terrats i que es pugui finançar a través d’inversió ciutadana.
Avui aquí ens començaríem a acoplar.
Es posa de manifest la necessitat d’incrementar la participació al Consell, doncs estan sorgint grups de treball que requeriran suport: generació d’energia, pobresa energètica i col·lectius vulnerables, distribuïdora municipal...
8. Yo he llamado para que me hagan el promedio de la potencia que necesito y me dicen que he de tener más que la que tengo contratada, algo falla.
Lo hemos hecho con respuestas genéricas. Con las potencias concretas y la calculadora del Ayuntamineto de barcelona. Si no lo necesitas, no lo subas.
9. Què farem quan ens trobem nosaltres un usuari que té dret al bo social. Quina llei aplicarem?
Si té dret al bo social, el derivarem a la CUR. Es demana que es pugui accedir a la situació fiscal de la usuària per aplicar directament sense que s’hagi de demanar per part de la persona. La companyia pot assumir la seva responsabilitat al 100%, falta que el conveni amb la Generalitat es firmi i clarifiqui la relació entre BE i la Generalitat i quin grau de responsabilitat prèn cadascuna.
Des del primer dia ja apliquem la legislació catalana.
Nosaltres hem de ser responsables de la nostra quota de mercat que això ho tenim cobert. Ens falta tancar un conveni amb la Generalitat per tal que les regles del joc siguin clares per tal que la gene contribueixi a fer els pagaments.
10. Es demana l’opinió obertament sobre política comercial.
Es valora que falta més difusió i també hi ha una posició favorable a l’obertura al comerç barceloní. També són ciutadanes. Acord en prioritzar el petit usuari i ciutadania, però si es té capacitat, obrir a qualsevol altra persona física o jurídica.
11. En què consisteix el parc de generació d’energia renovable actual de BE? En relació a les clients que hi ha?
Actualmente la representación de productores es de 41 instalaciones fotovoltaicas. La planta de biogàs de garraf de 12 MW. Y la planta de valorización del besos que son 31 MW.
Con todas esta energía que representamos, cubre un 95% del suministro que tenemos. Toda la energía la vendemos y la compramos en el mercado mayorista (la función de representación y la de comercialización). Sí que tenemos pocos productores de energía comunitaria.
Es dona per finalitzada l’assemblea a les 13,20 hores, de la que s’aixeca la present Acta.
A Barcelona, el 23 de març de 2019
La Secretària provisional El President provisional
Randa Najjari Iu Gallart Méndez
Formulario
¿Necesitas ayuda?
Formulario
También puedes contactarnos por e-mail consulta@barcelonaenergia.cat o llamarnos al 900 906 807
También puedes contactarnos por e-mail
Aquí encontrarás respuesta a las preguntas que más nos hacéis con más frecuencia. ¡Es la forma más rápida de resolver tus dudas!
PREGUNTAS FRECUENTES