
T'ajudem
Formulari
3a Assemblea de Barcelona Energia
3a Assemblea
de Barcelona Energia
A les 18:30h del dia 10 de juny de 2021, al Palau de la Virreina de Barcelona i a través d’una plataforma de video-reunió telemàtica (webex meetings), es celebra la Tercera Assemblea del Consell de persones usuàries de Barcelona Energia. Degut a lleus problemes tècnics amb la connexió, l’assemblea s’inicia a les 18:45h.
Moderen la reunió el President i el Secretari de la comissió permanent.
Assisteixen 32 persones, 22 presencialment i 10 en format telemàtic. D’aquestes, 3 pertanyen a associacions membres de la comissió permanent (Aliança contra la Pobresa Energètica i Xarxa per la Sobirania Energètica), que tenen dret a veu però no a vot.
L’Ordre del dia establert és el següent:
ORDRE DEL DIA:
1. Benvinguda del regidor de Transició energètica i emergència climàtica del Aj. de BCN i Vicepresident de medi ambient de la AMB, Eloi Badia Casas
2. Benvinguda del president de la comissió permanent i presentació dels membres de la comissió permanent. – Membres Comissió Permanent.
3. Aprovació de l’acta de l’assemblea anterior – Secretari Comissió Permanent
4. Resum executiu de l’evolució de la companyia en l’últim any – Director Barcelona Energia
5. Status de com estan evolucionant els projectes aprovats en l’última assemblea – Director Barcelona Energia
6. Breu explicació sobre els canvis legislatius en els preus elèctrics que afectaran a partir de l’1 de juny. – Director Barcelona Energia
7. Explicació de l’activitat realitzada per la Comissió permanent des de l’última assemblea – Josep Babot (vocal Comissió Permanent)
8. Presentació, debat i votació de les propostes de les usuàries presentades a través de la plataforma decidim. – moderat per president comissió permanent
9. Presentació i votació candidatures noves incorporacions a la comissió permanent - moderat per president comissió permanent
10. Precs i preguntes finals. – President comissió permanent
ACTA PER PUNTS
1. Benvinguda del regidor de Transició energètica i emergència climàtica del Aj. de BCN i Vicepresident de medi ambient de la AMB, Eloi Badia Casas
• A causa d’un imprevist d’última hora, finalment el regidor no ha pogut assistir a l’acte. El president de la comissió permanent informa a la sala i trasllada les disculpes del regidor a totes les persones assistents.
2. Benvinguda del president de la comissió permanent i presentació dels membres de la comissió permanent. – Membres Comissió Permanent.
• El president de la comissió permanent obre la sessió, agraeix l’assistència presencial i telemàtica i presenta a tots els membres de la comissió permanent: 3 vocals, 1 secretari, 1 president i 2 associacions (la Xarxa per la Sobirania Energètica i l’Aliança contra la Pobresa Energètica).
3. Aprovació de l’acta de l’assemblea anterior – Secretari Comissió Permanent
• El Secretari de la comissió permanent recorda que l’acta de la Segona Assemblea es troba a la plataforma Decidim des de la finalització d’aquesta i informa que en menys d’una setmana es podrà trobar també l’assemblea de la tercera Assemblea per tal que totes les persones assistents puguin fer les esmenes pertinents.
• Es procedeix a la votació per l’aprovació de l’acta de la segona Assemblea de Barcelona Energia.
• Queda APROVADA amb 19 vots a favor i 10 abstencions.
4. Resum executiu de l’evolució de la companyia en l’últim any – Director Barcelona Energia
• El director de Barcelona Energia repassa l’evolució de la companyia en els darrers mesos.
• Destaca el creixement en contractes públics (+31%) i privats (+116% particulars), fet que situa Barcelona Energia en el top 10 de comercialitzadores dins l’àrea metropolitana.
• Explica que Barcelona Energia disposa de la tarifa de lliure mercat més econòmica, i a més és 100% renovable. La tarifa variable.
• Repassa la font de l’energia de Barcelona Energia, explicant les Garanties d’Origen aportades per la CNMC i explica el detall de la tecnologia d’obtenció de l’energia comercialitzada per Barcelona Energia, disponible i pública a la web de Barcelona Energia.
• L’assessorament personalitzat ha aconseguit un notable estalvi en les usuàries de Barcelona Energia, més enllà dels preus competitius.
• El servei està molt ben valorat per les usuàries. Amb una fidelització del 98%.
• Les principals accions de la companyia el 2020 han estat la rebaixa de les tarifes per ajudar a la reactivació econòmica per la pandèmia i el llançament de les tarifes empresa. A més s’han aconseguit clients mediàtics com el Museu d’Art Nacional (MNAC), les fires de Nadal i Ecoenergies. També es va fer una campanya de comunicació amb resultats molt positius.
• Es presenten els resultats de les comptes anuals de 2020. En les quals es mostra que la companyia ha obtingut uns beneficis de +401.271,49 €. Es recorda que l’objectiu de la companyia no és tenir beneficis sino tancar l’any a 0, reinvertint sempre aquest excedent de pressupost en nous projectes que millorin el servei, l’estalvi i/o la transició energètica.
• En aquesta direcció, el 2021 s’han iniciat i conclòs una sèrie de projectes com: realització d’informes d’eficiència més precisos mitjançant tecnologia puntera per l’anàlisi de dades i el llançament d’un nou servei d’instal·lació de plaques fotovoltaiques “claus en mà”.
• S’ha fet una col·laboració amb els comerciants dels mercats de Barcelona, amb la qual s’estalvien de mitjana uns 400€ cada comerciant.
5. Status de com estan evolucionant els projectes aprovats en l’última assemblea – Director Barcelona Energia
• A l’anterior assemblea es va constituir la comissió permanent. I es van aprovar els següents projectes:
o Nova web: llançada a l’abril.
o Millora àrea client: s’han realitzat els informes d’eficiència personalitzats. S’està treballant en una nova visualització.
o Posada en marxa nou servei d’instal·lació de plaques fotovoltaiques: Ja disponible.
o Transparència: Presentació dels comptes anuals a l’assemblea i publicació al web del detall de l’origen de l’energia per tecnologia de producció. En breu es pujaran a la web també els comptes anuals.
o Actualització i revisió de tarifes: rebaixa de preus durant el Covid d’uns 50€ anuals per usuària, llançament tarifa per empreses i autònoms, actualització de tarifes amb els nous peatges.
o Treball contra la pobresa energètica: Acompanyament a tota aquella persona que es detecta possible beneficiaria del Bo Social. Compliment de la llei 24/2015.
6. Breu explicació sobre els canvis legislatius en els preus elèctrics que afectaran a partir de l’1 de juny. – Director Barcelona Energia
• S’expliquen els nous peatges de la llum. És un canvi regulatori a nivell Estatal que afecta a totes les comercialitzadores per igual. És un canvi automàtic i no s’ha de fer res. La distribuïdora no contactarà amb cap usuària.
• La nova legislació busca la simplificació de les tarifes d’accés, possibilitar ajustar la potència en dos períodes i apliquen discriminació horària en 3 períodes a totes les usuàries. L’objectiu és incrementar l’eficiència en el consum i fomentar l’autoconsum, que ara sortirà més a compte.
• Per ajudar a evitar possibles pujades en la factura amb la nova legislació, Barcelona Energia ha iniciat el procés d’instal·lació de plaques fotovoltaiques “claus en mà” i la generació periòdica d’informes d’eficiència personalitzats per assessorar a les usuàries sobre com optimizar la seva factura i consum.
• Es presenten les tarifes de Barcelona Energia 2021 amb els nous canvis.
7. Explicació de l’activitat realitzada per la Comissió permanent des de l’última assemblea – Josep Babot (vocal Comissió Permanent)
• La comissió permanent explica les seves funcions i avenços en els diferents grups de treball i anima a totes les usuàries a formar-ne part.
• La propera reunió de la comissió permanent serà per definir un nou sistema de treball més eficient i compatible amb la resta d’activitats dels seus membres, amb l’objectiu de facilitar la participació.
8. Presentació, debat i votació de les propostes de les usuàries presentades a través de la plataforma decidim. – moderat pel president comissió permanent
• S’han presentat quatre propostes:
o Creació d’una “acadèmia Barcelona Energia”: Divulgació sobre el sector elèctric i sostenibilitat a la ciutadania per capacitar a prendre decisions informades.
o Desglossament entre cost d’energia i marge de gestió: Incloure al cos de la factura l’import corresponent al marge de gestió i el que correspon al cost de l’energia.
o Activar instal·lacions plaques solars: Influir d’alguna manera en el Govern i les Administracions per activar instal·lacions de plaques solars als edificis i ajudar en tots els sentits.
o Fer publicitat de Barcelona Energia perquè més usuaris la utilitzin.
• Es debat sobre les diferents propostes i es sotmeten a votació.
o Creació d’una “acadèmia Barcelona Energia”: Divulgació sobre el sector elèctric i sostenibilitat a la ciutadania per capacitar a prendre decisions informades.
Es demana que algunes d’aquestes sessions siguin també presencials per fer comunitat.
El director de Barcelona Energia informa que ja s’estan fent xerrades i tallers presencials i que la intenció és continuar en aquesta línia. A part, s’estudiarà com desenvolupar aquesta acadèmia per tal de poder generar més continguts.
Es convida a totes les usuàries de Barcelona Energia a proposar temes a través de la Comissió Permanent.
La proposta queda APROVADA amb 21 vots a favor i 8 abstencions.
o Desglossament entre cost d’energia i marge de gestió: Incloure al cos de la factura l’import corresponent al marge de gestió i el que correspon al cost de l’energia.
Es comenta que el marge de gestió està visible a la web per la tarifa variable.
La proposta queda APROVADA amb 11 vots a favor, 2 vots en contra i 6 abstencions.
o Activar instal·lacions plaques solars: Influir d’alguna manera en el Govern i les Administracions per activar instal·lacions de plaques solars als edificis i ajudar en tots els sentits.
Es comenta que Barcelona Energia és una empresa pública de l’Ajuntament de Barcelona i l’AMB i que per tant el seu radi d’actuació es limita als 36 municipis de l’àrea metropolitana. Ja s’està treballant en la instal·lació de plaques fotovoltaiques, tant per part de les administracions com per part de Barcelona Energia.
Algunes persones assistents s’interessen en aclarir quin és el procés de contractació del servei d’instal·lació de plaques, especialment en comunitats de veïns.
• El director de Barcelona Energia informa que es pot contactar a consulta@barcelonaenergia.cat amb una factura i es rebrà un estudi personalitzat molt complert, amb la inversió necessària, rendibilitat de la instal·lació, anys d’amortització, estalvi potencial, etc.
• Es pot contractar tant per l’autoconsum als serveis generals (ascensor, llum de l’escala, etc) com pels serveis generals i pel consum individual dels veïns.
La proposta queda APROVADA amb 20 vots a favor i 9 abstencions.
o Fer publicitat de Barcelona Energia perquè més usuaris la utilitzin.
Al balanç 2020 s’ha presentat que s’està treballant en aquesta línia i que la rebuda ha estat molt positiva. La intenció és continuar comunicant perquè més ciutadania coneixi la companyia i les seves avantatges.
La proposta queda APROVADA amb 16 vots a favor i 13 abstencions.
9. Presentació i votació candidatures noves incorporacions a la comissió permanent - moderat per president comissió permanent
• No hi ha hagut candidatures de noves incorporacions.
• Es fa una crida a, qui vulgui, que hi participi.
10. Precs i preguntes finals. – President comissió permanent
• Un usuari informa que al seu informe d’eficiència li apareixia que s’havia detectat una possibilitat d’estalvi de 0€ si canviava de tarifa.
o El responsable d’atenció a les persones usuàries de Barcelona Energia aclareix que això succeeix quan hi ha un estalvi que no arriba a 1€ mensual.
• Per problemes amb la connexió, es demana des d’un usuari connectat telemàticament que es torni a explicar el punt del canvi de legislació.
o Es repeteix.
• Un usuari pregunta sobre com es podria estendre l’àmbit territorial de Barcelona Energia més enllà dels 36 municipis de l’àrea metropolitana.
o El director de Barcelona Energia informa que els accionistes de Barcelona Energia són l’Ajuntament de Barcelona i l’AMB i que és per això que legalment només pot oferir el servei a l’àmbit territorial que abarquen aquestes administracions.
• Es discuteix sobre la nova legislació dels peatges elèctrics i la incoherència entre els missatges de posar les rentadores a la nit i la regulació que ho prohibeix per causa de sorolls i convivència.
• Una vocal de la comissió permanent pregunta sobre les expectatives de Barcelona Energia sobre la comissió permanent.
o El director repassa les funcions acordades al reglament de representació del Consell de persones usuàries. La comissió permanent s’enten com un òrgan d’interlocució directa entre les persones usuàries i l’equip operatiu de la companyia. És un mecanisme de transparència de Barcelona Energia. També es remarca l’obertura de la companyia a rebre idees i suggeriments per millorar.
o El president de la comissió permanent opina que la funció de la comissió ha de ser la de traslladar les propostes de les usuàries a l’equip operatiu.
• El representant present de l’Aliança contra la Pobresa Energètica posa de manifest que qualsevol petició o dada que s’ha sol·licitat a Barcelona Energia ha estat resposta i compartida de forma totalment transparent i àgil per part de la companyia.
• La Xarxa per la Sobirania Energètica demana seguir treballant en incrementar la participació de les usuàries a les assemblees.
o El director de Barcelona Energia hi està d’acord i remarca que en cada assemblea gairebé es duplica el nombre de participants respecte l’anterior.
• El director de Barcelona Energia i el president de la comissió permanent agraeixen la participació i assistència de les 32 persones assistents i conviden a totes aquelles que no han pogut assistir a participar a la següent assemblea i/o a inscriure’s a la comissió permanent.
Un cop confirmat que no hi ha cap torn de paraula pendent per part de les persones assistents, es dona per finalitzada l’assemblea a les 20:21 hores, de la que s’aixeca la present Acta.
Formulari
Necessites ajuda?
Formulari
També pots contactar amb nosaltres per e-mail consulta@barcelonaenergia.cat o trucar-nos al 900 906 807
També pots contactar amb nosaltres per e-mail
Aquí trobaràs resposta a les preguntes que ens feu amb més freqüència. És la forma més ràpida de resoldre els teus dubtes!
PREGUNTES FREQÜENTS