A les 17:34 del dia 11 de gener de 2022, de manera telemàtica, es celebra la Vuitena Reunió de la Comissió Permanent de l’Assemblea del Consell de persones usuàries de Barcelona Energia.
Hi participen: Jose Maria Nieto (President), Xavier Balsa (Secretari), Elisabeth Iriarte (Vocal) i Lourdes Berdié (en representació de la Xarxa per la Sobirania Energètica).
A la part inicial de la reunió assisteix, per part de Barcelona Energia, Iu Gallart (director de Barcelona Energia) per comentar els projectes en marxa.
L’Ordre del dia establert és el següent:
ORDRE DEL DIA:
1. Actualització per part de Barcelona Energia de la situació actual i dels projectes en marxa.
2. Peticions rebudes arrel de l’email de presentació de la comissió
3. Altres propostes
1. Actualització per part de Barcelona Energia de la situació actual i dels projectes en marxa
• Iu Gallart, director de Barcelona Energia, explica la situació actual de Barcelona Energia i respon els dubtes que sorgeixen per part dels membres de la comissió permanent.
o Explica el cas del robatori del portàtil. Aclareix que no hi ha hagut cap detecció d’un robatori de dades, sino que, davant el robatori d’un portàtil, per proactivitat i transparència s’ha enviat un comunicat informatiu. Els protocols de protecció de dades vigents estan auditats. Tot i així, estan estudiant com incrementar encara més la seguretat.
o Subvencions Next Generation: Barcelona Energia farà una comunicació aquesta setmana per informar que s’han obert aquestes ajudes i que en línia al seu servei de claus en mà, la comercialitzadora pública està a la disposició dels ciutadans per fer els tràmits per accedir a aquestes subvencions.
o Tancament any: 4700 persones usuàries ciutadanes. S’ha tornat a doblar la cartera d’usuàries ciutadanes. Barcelona Energia s’ha situat entre les 9 primeres comercialitzadores en quota de mercat dins de l’àrea metropolitana.
o Projecte important 2022: Incorporació Ajuntaments Metropolitans. 15 ajuntaments han mostrat interès en contractar Barcelona Energia. Tots ells han començat a fer els tràmits polítics i administratius per dur-ho a terme.
o Vilawatt: Tenia un acord amb una comercialitzadora que ha quebrat. Tots els usuaris, per llei, en aquests casos es traslladen automàticament a una comercialitzadora d’últim recurs. Vilawatt ha orientat els seus usuaris cap a Barcelona Energia perquè no perdin el servei i l’energia 100% renovable fins que puguin tornar a oferir el servei.
o Barcelona Energia ja ofereix servei a la ciutadania de tots els municipis de l’àrea Metropolitana.
o Barcelona Energia ofereix un servei d’instal·lació de plaques fotovoltaiques claus en mà en el que s’encarrega de l’estudi, la instal·lació, la tramitació de l’accés a totes les subvencions i també ofereix la possibilitat de mediar en el finançament amb entitats ètiques.
Iu Gallart abandona la reunió perquè la comissió permanent pugui prosseguir amb l’ordre del dia.
2. Peticions rebudes arrel de l’email de presentació de la comissió
• Lectura dels correus i explicació de la resposta rebuda per part de Barcelona Energia dels casos en qüestió.
• Peticions rebudes:
o Subvencions per instal·lació de plaques FV.
S’ha consultat a Barcelona Energia i s’ha rebut la següent resposta: Barcelona Energia ofereix el servei claus en mà en el que gestiona l’accés a totes les subvencions existents per la instal·lació de plaques fotovoltaiques. A més, ofereix finançament amb entitats ètiques. Com a empresa pública no pot, com a tal, fer un ingrés o finançar a cap usuària privada.
o Plaques fotovoltaiques en pisos de lloguer.
S’ha fet també la consulta a Barcelona Energia i comenten que per un tema legislatiu el que signi la instal·lació de plaques fotovoltaiques sempre ha de ser el propietari de la vivenda. Tot i així, si estan instal·lades, el llogater/a se’n pot beneficiar, sempre que ho acordi amb el propietari/a.
o Un usuari té problemes per rebre la factura en paper abans del cobrament al banc.
S’ha realitzat la consulta i s’ha rebut la següent resposta:
Desde la primera factura hemos tenido problemas con la recepción de las facturas de este usuario. Necesitaba recibir la factura en papel antes del cargo, algo que no podemos garantizar ya que depende de terceros, por lo que le hacemos el envío por correo electrónico el mismo día que se emite la factura, y la copia en papel. Eso es 7 días antes del cobro en el banco.
Periódicamente tiene problemas con la recepción de la factura, no sucede todos los meses, pero cuando sucede enviamos duplicado. Hemos hecho seguimientos concretos de los envíos. Con facturas enviadas en segundas remesas para comprobar por qué no la recibía dentro de los plazos que el necesita, descubrimos que en ocasiones el proveedor que se encarga de hacer llegar las facturas a la oficina de correos había tenido algún retraso en su entrega. En cualquier caso, siempre acaba recibiendo la factura, en la última comunicación en la que avisaba que no había recibido la factura, avisó de recibirla el día después. De hecho, normalmente, pocos días después de reclamar la factura duplicada recibe la original, en una ocasión recibió dos facturas juntas con matasellos del 19/03 y del 12/02, por lo que seguimos pensando que es un problema de reparto en su zona.
No podemos controlar los tiempos de recepción de las facturas en papel, podemos enviar cuantos duplicados necesite, recibe la factura por correo electrónico siete días antes de su domiciliación, entendemos que la impresión de su factura resolvería la problemática.
Hemos tenido diversas solicitudes de duplicados de factura, se han confirmado direcciones y no hemos vuelto a tener incidentes, es algo exclusivo de este usuario.
o Bonificar un consum inferior a la mitjana.
Des de Barcelona Energia ens informen que com a entitat pública no poden fer cap bonificació en forma d’ingrés a cap usuari privat, però que per bonificar el consum inferior a la mitjana s’ofereix la tarifa eficient, que justament està pensada amb aquesta finalitat. Si es consumeix per sota de la mitjana calculada en trams de consum, es paga menys per cada kWh consumit.
o Impulsar comunitats energètiques
Des de Barcelona Energia estan treballant en experiències pilots juntament amb l’agència de l’energia de Barcelona i l’Ajuntament. És un tema prioritari per la companyia i en quan es puguin estendre a tota la ciutadania hi treballarà.
o Fer més publicitat perquè més persones coneguin la companyia
Barcelona Energia té en el seu pla estratègic anual una clara vocació de comunicació. No obstant, com a empresa pública no genera beneficis amb les seves tarifes sino que ofereix uns preus ajustats al cost. Per això, mai no podrà competir a nivell d’inversió amb altres elèctriques privades. A més a més, aquest any, que ha estat molt especial ja que el preu de compra de la llum ha augmentat fins a límits mai vistos, Barcelona Energia ha decidit reduir la inversió en comunicació per tal de minimitzar l’impacte d’aquest increment de cost de l’energia a les factures dels seus usuaris i usuàries. En tot cas, de cara a l’any vinent, quan baixin els preus de l’electricitat, té planificat reprendre les inversions. No obstant, a nivell de premsa és la companyia de la que més es parla mensualment.
o Crear una App per als usuaris
És un projecte en el que Barcelona Energia està treballant. No obstant, aquest any s’ha prioritzat l’arrencada del servei claus en mà d’instal·lació de fotovoltaiques i la reducció d’inversions per tal de minimitzar l’impacte de la pujada de preus de la llum a la factura de les seves usuàries i usuaris. No obstant, la companyia té molt present la necessitat de millorar la seva àrea privada d’usuàries.
• Des de la comissió es donarà resposta a totes les persones que han contactat per e-mail.
3. Altres propostes
• Promoure des de la comissió una acció solidaria per ajudar a persones en perill d’exclusió social.
• Enviar e-mail després de cada reunió de la comissió a totes les persones inscrites a l’Assemblea per mantenir-les informades, amb el link a l’acta de la reunió i incentivant la seva participació.
• De cara a la propera reunió, començar a pensar en una data per l’assemblea de juny 2022.
• Buscar des de la comissió una manera de fer comunitat a través de xerrades, trobada virtual...
Es dona per finalitzada la reunió a les 18,50 hores, de la que s’aixeca la present Acta.
Queda pendent convocar la següent reunió de la comissió permanent.
A Sant Adrià del Besòs, el 11 de gener de 2022